WE GO

Baskien, Spanien/Frankrike 2024

Baskien är ett av de få områden i cykelvärlden som inte behöver någon presentation. Vi har rekat väl och plockat ut i vårt tycke det absolut bästa ur detta område. Lika stort fokus på mat och dryck som på vackra vägar med få bilar.

Datum: 1 Juli - 8 Juli 2024

Cykla i Baskien 2024

Årets nyhet blir en del i programmet och gör vår sommarturne med följebilen komplett. Vi har tagit fram en rutt med start och mål i Biarritz, som gör att vi kommer åt alla de mest kända vägarna, städerna och platserna i Baskien.

Sen att Rioja är världens största vinproducent och världens största vinområde har väl inte undgått någon. Ingen slump att vi övernattar på en av de mest kända vingårdarna redan på dag 2.

Varje dag har ca 10 mil och 1500 – 2000 höjdmeter  på programmet. Det är lite mindre än på de andra resorna vi gör. På andra sidan går det som alla vet upp och ner hela tiden i Baskien, så det blir en härlig utmaning för alla oavsett nivå.

Som vanligt har vi minst två olika fartgrupper med olika starttider på morgonen.

Och vi har på denna resa satt nivån på boende, dryck och mat ännu högre. Vilket är lätt att göra i Baskien.

Kort sagt en helt underbar vecka och ett tydligt mål för vinterns träning.

Dag 1

Efter en start vid för oss nu välkända Biarritz styr vi öster ut. Redan efter 3 mil passerar vi gränsen till Spanien. Miljön är lummig och går ofta genom skogspartier. Efter 8 mil når vi dagens högsta punkt (strax under 1.000m) och ser ut över slätterna och vårt mål Pamplona. Vi kommer dit ca.en vecka före San Fermin men stämningen i stan kommer vara magisk och förväntansfull ändå.

Dag 2

Nu styr vi söderut. Vårt mål och vår vingård Eguren Ugarte hägrar i fjärran. Detta är till början sträckan med minst höjdmeter på vår resa. Men precis innan vårt mål klättrar vi upp till den lilla staden Lapoblacon på nästan 1.000 m. Innan vi rullar ner till vårt boende. Vi har nu tagit oss till gränsen där Riojas alla vinodlingar tar vid.

Dag 3

Vi har nu nått de mest sydliga målet på vår resa. Innan vi anländer till resans stora klassiska och mest spännande stad Bilbao, så passerar vi Vitoria – Gasteiz, Baskiens huvudstad. Bara kort fika där dock, schemat är gjort så att man ska hinna med ett besök på Guggenheimmuset innan middag……:-)

Dag 4

Denna morgon följer vi kusten och havet på vår väg. Vi väljer i stort sett samma väg som Tour de France gör på sin Grand Depart  2023. Alltså ännu en gång klassiska vägar och med ett vidsträckt hav på vår vänstra sida och berg och sluttningar på vår högra. Och håll utkik om du tycker om Game of Thrones, vårt mål San Juan Gaztelugatxe var en av de mest klassiska inspelningsplatserna!

Dag 5

Mera underbart hav denna dag. Men också två fascinerande delmål.  Först Mundaca, underbar kuststad / by, älskad av alla och kanske mest av världens alla surfare som vallfärdar hit. Efter det Guernica, kanske mest känd för målningen som Picasso gjorde som minnesmärke efter spanska inbördeskriget. Varje stad på vår resa är känd för sin goda mat. Men kanske är dagens mål no1 där, San Sebastian!

Dag 6

Grand finale, Biarritz och dess fina strand Grand Plage hägrar. Antingen tar vi närmaste (ca.5 mil) vägen vid kusten och kanske en lång fika vid stranden i St.Jean de Luz. Eller så klättrar vi nått av de berg (ca.1000 höjdm) på högra sidan och får oss en fin sista vy över vår tidigare rutt i öster, innan vi ansluter med de andra vid vårt slutmål. Hur som helst mycket härligt som ska avhandlas och smältas under eftermiddagen och kväll över ett glas bubbel.